Sunday, June 10, 2012

Syurga Seperti diGambarkan

Anas bercerita : Aku memohon Nabi memohon ampunan bagiku pada hari Pembalasan. beliau menjawab : "Aku akan memohon pengampunan untukmu." Mendengar hal ini,

Anas  : Wahai Nabi, dimana aku harus mencarimu?
Nabi : Pertama-tama, carilah aku dijembatan takdir (Shiratal Mustaqim).
Anas : Jika aku tak dapat menemukanmu disana?
Nabi : Engkau dapat menemuiku dekat timbangan keadilan.
Anas : Dan jika aku tak menemuimu juga disana?
Nabi : Carilah aku dekat danau bernama Kausar.Engkau pasti dapat menemui aku di salah satu tempat yang telah aku sebutkan.

Hadis Riwayat Tarmizi

Nabi menegaskan  : "Ketika orang-orang yang taat ditempatkan dalam syurga dan orang-orang jahat dilemparkan ke dalam neraka, maka kematian (dalam bentuk domba) akan digiring untuk disembelih dalam ruangan antara syurga dan neraka." Seseorang kemudian mengumumkan: "Wahai Penghuni Syurga, tidak ada lagi kematian. Wahai Penghuni neraka, dengan begitu tidak akan ada lagi yang mati.

Pada saat ini, kebahagiaan penghuni surga akan bertambah, sedangkan kesengsaraan penghuni neraka akan meningkat". (muttafaqu 'Alaih)

Sabdanya lagi, "Berjalan di jalan Allah siang dan malam lebih baik dibandingkan dengan segala usaha duniawi.Dan jika seorang wanita dari syurga hanya sekadar mengintip bumi, seluruh arah timur dan barat akan bersinar oleh cahaya kecantikannya. Wangi tubuhnya akan mengharumkan udara dari Timur ke Barat, dan pakaiannya jauh melebihi dunia berserta segala isinya.
 

No comments:

Post a Comment