Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

JOM BELAJAR BERGURU

SELALUNYA MEMBACA DAN BELAJAR, JAUH BEZA, MEMBACA HANYA MENATAP, ADAPUN BELAJAR, KITA MENATAP, MENDENGAR DAN MELIHAT, DAYA INGATAN AKAN MENI...

Admin Blog

Admin Blog
Norish

Blog Archive

Sunday, June 10, 2012
Anas bercerita : Aku memohon Nabi memohon ampunan bagiku pada hari Pembalasan. beliau menjawab : "Aku akan memohon pengampunan untukmu." Mendengar hal ini,

Anas  : Wahai Nabi, dimana aku harus mencarimu?
Nabi : Pertama-tama, carilah aku dijembatan takdir (Shiratal Mustaqim).
Anas : Jika aku tak dapat menemukanmu disana?
Nabi : Engkau dapat menemuiku dekat timbangan keadilan.
Anas : Dan jika aku tak menemuimu juga disana?
Nabi : Carilah aku dekat danau bernama Kausar.Engkau pasti dapat menemui aku di salah satu tempat yang telah aku sebutkan.

Hadis Riwayat Tarmizi

Nabi menegaskan  : "Ketika orang-orang yang taat ditempatkan dalam syurga dan orang-orang jahat dilemparkan ke dalam neraka, maka kematian (dalam bentuk domba) akan digiring untuk disembelih dalam ruangan antara syurga dan neraka." Seseorang kemudian mengumumkan: "Wahai Penghuni Syurga, tidak ada lagi kematian. Wahai Penghuni neraka, dengan begitu tidak akan ada lagi yang mati.

Pada saat ini, kebahagiaan penghuni surga akan bertambah, sedangkan kesengsaraan penghuni neraka akan meningkat". (muttafaqu 'Alaih)

Sabdanya lagi, "Berjalan di jalan Allah siang dan malam lebih baik dibandingkan dengan segala usaha duniawi.Dan jika seorang wanita dari syurga hanya sekadar mengintip bumi, seluruh arah timur dan barat akan bersinar oleh cahaya kecantikannya. Wangi tubuhnya akan mengharumkan udara dari Timur ke Barat, dan pakaiannya jauh melebihi dunia berserta segala isinya.

0 comments:

Post a Comment

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.