Edidik

Edidik

Inspirasi Nurani

Mensyukuri hari ini, mengikhlaskan apa yang telah berlaku.

Featured post

ERPH BNK 2020 | Unit Kaunseling Sekolah

Blog Archive

Sunday, July 1, 2012

SERDANG.01 Julai 2012. LGBT.Perbincangan hal menegnai LGBT adalah hal yang "tabu", yang kurang manis sebenarnya jika dibincang dikhalayak ramai. Apalagi ada anak-anak yang belum patut mendengarnya.


LGBT adalah singkatan kepada Lesbian, Gay, Bioseksual, dan Transgender.Istilah ini turut digunakan di Indonesia.

Dr.Hushim yang berjaya menghidupkan seminar hari ini, membuat sidang hadirin tidak angkat punggung. Awalnya niat nak balik awal, ada yang siap duduk dikerusi dekat dengan pintu lagi, nawaitu nak balik dah kalau-kalau ceramah hari ini hambar. Nyatanya, isu yang dikemukakan membuat pintu yang tertutup selama ini terbuka. Sistem maklumat baru, yang walaupun agak malu untuk didengar, tetapi perlu didengar dan perlu dikongsi.

Sampai ada yang menggeleng-geleng kepala apabila dunia LGBT dibuka. Terkejut, alamak.... dan macam-macam respon yang keluar. Ketika penulis keluar ke tandas, beberapa orang sedang ngobrol sesama mereka, salah seorang berkata, aku tak berani hantar anak ke asrama, bila dengar ceramah tadi. Saya mencelah...memang betul tu...bahaya.

Lantaran guru, AJK PIBG, kaunselor dan ibubapa adalah orang yang terlibat secara langsung dengan pengurusan manusia, makanya mereka diberi pendedahan sebegini.

Dr.Hushim juga berjaya membawa 2 orang klien nya tampil ke pentas bagi mendedahkan pengalaman aib mereka selama ini, dengan niat untuk membantu orang lain. Di akhir slot, 2 orang klien tadi muncul. Jam 12.10 sidang pertanyaan dibuka.

Punca-punca Anak Jadi Gay

Dari sesi dialog tadi, pengakuan dibuat adalah seperti berikut :

1. Bapa terlalu Garang
2. Tidak ada Komunikasi dengan Anak
3. Kurangnya kasih sayang dalam keluarga (Bapa tidak pernah memeluk anak)

Tips Mengatasi


1. Didik anak dengan agama, ikut fitrah kelahirannya.Jika lelaki didiklah sebagia lelaki, sebaliknya demikian.
2. Asingkan tempat tidur antara mereka jika sudah berusia 7 tahun.
3. Perhatikan kawan-kawan yang dibawa pulang ke rumah.(Jangan sampai terjadi hal itu).
4. Jika anak anda mulai menunjuk sifat lembut, awasilah...itulah simpton awal.


Soalan Saya :

1. Apakah Turning Point yang anda dapatkan, sebelum anda terbersik niat untuk memulakan langkah perubahan? Mungkin ada sesuatu yang anda rasakan amat istimewa untuk diri anda. Jika setakat atas kesedaran saya adalah seorang muslim, rasanya tidak memadai, mungkin ada hal yang lebih dari itu? Boleh anda ceritakan?

2. Jika penagih dadah yang dipisahkan dari benda tersebut dalam jangka masa yang panjang (setelah melalui proses detok), maka tubuh badan atau fizikalnya sudah mampu hidup, tanpa ketergantungan dengan dadah, namun masih mempunyai ketergantungan dari aspek psikologi, dengan kata lain dependen of psichology, maka, apakah Gay dan Transgender juga mempunyai dependen seperti itu juga?

3. Adakah Gay juga terlibat dengan DADAH sebagaimana Pelacur, pekerja rumah urut dan juga pondan, atau dalam bahasa Indonesia Waria,Wanita Pria. Memandangkan penjelasan anda tadi, ramai kawan anda yang sudah meninggal akibat HIV?


Terima Kasih atas kesempatan untuk saya bertanya tadi, tahniah kepada Saudara Erin dan juga En.Zul yang berani tampil membuat pendedahan.

0 comments:

Post a Comment

Search This Blog

Reminder

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.
=============
26-6 Mesy HEM
29-6
1. Mesyu Koko Kali 3
2. Hub Shamen, Beri Link Psikometrik
==================

Promosi untuk 30 orang, Emel baru dengan Drive Unlimited, Hanya RM45 sahaja.

namaanda@mail.gurukreatif.net
atau
namaanda@gurukreatif.net

Ibrah Dari Al-Quran

Al Baqarah : 72
Hendaknya seorang pencari ilmu lebih memerhatikan kandungan makna di sebalik kisah, bukan kepada para pelaku kisah

Mutiara Kata

Mutiara Kata

Nukilan Nurani

Nukilan 3


Manfaatkan persamaan dan
uruskan perbezaan
Akan terhasillah keserasian dan keindahan

Setiap kesulitan tetap akan muncul kemudahan.
Sabar menerbitkan keindahan
Kelapangan akan datang setelah kesusahan.
3@2016


Followers