Wednesday, August 29, 2012

Jika lah Ada Mak Ayah Sedang Berdoa di kala ini

ALHAMDULILLAH, perkataan yang palings sesuai kita iringi pabila melihat pencapaian anak-anak yang semakin baik. Keputusan ini adalah yang terakhir setakat ini, tahniah kepada semua guru, semua pelajar dan juga ibu bapa yang telah membantu dengan apa jua dorongan untuk melihat anak-anak anda berjaya.                                                               

Apalagi yang mahu kita lakukan, dan apalagi yang boleh kita lakukan untuk mengekalkan prestasi sedia ada bagi yang sudah mencapai target 5A dan mengangkat anak-anak yang mendapat 4A untuk dilonjakkan ke 5A, sebaris dengan anak-anak orang lain yang berjaya?

Doa Senjata Mukmin

Jikalah anda mahu percaya kepada hadis di atas, anda yakinlah, doa satu-satunya alat yang dikatakan "spelet" untuk mengubah nasib anak anda. Disamping berusaha dengan gigih dan sungguh-sungguh, mengenepikan segala yang perlu diketepikan. Tiada lagi marah, membebel dan merepek saat ini, yang ada hanya doa, dorongan, solat, senyum, ketenangan dan kebahagiaan menanti saat-saat genting yang pertama dan terakhir dalam hidup mereka ini.

Jam 2.00 pagi, waktu sangat baik untuk memanjatkan doa.Apakah dikala ini, ada antara ibu bapa SKB yang meninggalkan katilnya yang empuk, berwuduk lalu menyembah Tuhannya, dengan bahasa yang mendayu dan merayu, menyeru penciptaNYa, agar diberikan segala upaya untuk menghadapi ujian kecil ini, agar berjaya. Ya, saya katakan ini ujian kecil, sebab kita masih tidak keluar dari sebuah bulatan ujian besar.

Sebagai hamba kepada Tuhan yang namanya Allah, masih banyak pekerjaan yang wajib dilaksana, berjayakah anda mengaplikasi kewajiban ini terhadap anak anda? Bagaimana solatnya Bu ? Bagaimana akhlaknya ayah? 

Mencapai 5A dalam UPSR adalah sesuatu yang luar biasa. Namun ianya menjadi kecil jika dibandingkan dengan kewajiban kita selaku hambaNYa. Masih tak lupa penulis, apabila ditanya murid-murid tahun 6, berapa persen yang solat 5 waktu? Aduhai...malang...anak yang sudah cukup umur, yang sudah menanggung beban dosa dan pahala, masih gagal melaksanakan kewajiban ini?

Terlepas soal kewajiban agama, kita pulangkan ke bahu masing-masing. Syukur pihak sekolah telah melaksanakan solat hajat beberapa kali, dan minggu ini dilakukan lagi 7 hari berturut-turut.Namun perlu juga berpaling ke belakang sejenak, apakah dengan doa-doa tadi....sudah memadai...terima atau tidak, itu urusan Allah lah. Begitu?

Oh tidak, apa yang kita minta, pastikan akan menjadi kenyataan.Sementelahan kita bermohon dengan Allah, bukan sekadar Tuanku Sultan Negeri kita, mestilah permohonan itu adalah hal yang sangat penting, dan bukannya main-main ya kan.

Apa kata Nabi berkenaan dengan hal ini? Ada seorang hamba Allah kata Nabi, "Dia berjalan dengan tengah padang pasir, sampai disana dia berdoa, sedangkan bajunya dari sumber yang haram, makanannya dari sumber yang haram, doanya tidak diterima".
Alamak...ada seperkara yang perlu menjadi list untuk kita periksa, agar doa kita benar-benar menjadi senjata, alias yang Nabi sebutkan.
 

No comments:

Post a Comment