Monday, April 29, 2013

Bantu Diri Untuk Lebih ke Hadapan

Bantu diri sendiri,jangan kedekut untuk berkorban supaya diri kita lebih maju dari kelmarin.Jangan duduk ditakuk lama.Orang ISLAM mesti ada Wawasan.Pandangan kita mesti JAUH ke depan.

Jika jadi guru, mengajar murid sampai (pemahaman mereka) ke akhirat.Jika jadi pensyarah,syarahlah hakikat kehidupan ini tak lama.Lewat ilmu sains dan geografi, semuanya boleh mengajak manusia kepada ALLAH. Ajaklah orang buat persiapan untuk pulang.

Syukur lah jika masih ada jalan dan laluan untuk pulang macam Bob Lokman. Berpuluh tahun tenggelam dalam dosa yang tak kan mampu dia menjawab pertanyaan dalam lubang kubur (katanya). Akhirnya dengan kematian seorang rakan karibnya, dia mendapat hidayah.Timbul pertanyaan pada dirinya sendiri. Untuk apa wang berjuta,untuk apa glamour yang luar biasa, jika nanti kau mati, 5 pertanyaan dalam kubur pun tak dapat kau jawab.

Berhati-hatilah meniti titian HIDUP.Ingat...Orang ISLAM mesti cintakan ISLAM.Sayang AGAMA, ingin lihat AGAMA ini TEGAK dalam hidup dan kehidupan.Tak RELA AGAMA menjadi antara 2 pilihan. Kalau setuju ambil, kalau tak setuju..buang. Agama bukan begitu,yakinlah. Masuk ISLAM mesti Kaafah,secara syumul dan sempurna, secara keseluruhan.Dari aspek AQIDAH,kemudian AKHLAK dan kita luaskan dalam kehidupan sampai dalam peraturan bernegara.
 

No comments:

Post a Comment