Tuesday, May 21, 2013

Doa Orang Tatkala Susah

Jika waktu susah kita berdoa :

 Ya Allah Ya Tuhanku,lapangkan rezeki hambaMu, Jika yang jauh,Engkau dekatkan,jika di atas,Engkau bawa turun ke bawah,jika ianya di bawah, Engkau bawa naik ke atas.

Begitulah rintihan orang tatkala dia susah. Jika kita sudah diberikan rezeki, sepatutnya kita berdoa begini pula
:

 Ya Allah, daku berterima kasih yang teramat banyak untukMu kerana telah melapangkan rezeki untuk kami sekeluarga, dan jadikanlah daku antara hamba-hambaMu yang tak pernah puas mengucapkan syukur padaMu, Ya Allah, kini hambaMu ini bermohon lagi, agar Engkau lapangkan rezeki masa kami untuk beribadah kepadaMu,jadikan kami antara hamva2Mu yang TAAT, TAQWA dan SABAR melalui setiap ujian yang Engkau berikan.

Di sekeliling kita,rupanya lebih ramai yang susah dari yang senang.Hatta yang bergaji suami dan isteri.masih berkira-kira banyak hal untuk membeli itu ini,jika lah tak wajib,tak kan mereka membelinya. Ramai juga yang terpaksa hantar sms minta orang telefon dia kembali,gara-gara kehabisan kredit dan tanggal gaji masih lama. Ada pula yang membeli barang,tapi ingin membayarnya ketika gaji masuk. Segelintir besarkah atau kecil umat Islam di Malaysia masih begini.

Jika mengikut rekod, sesiapa yang bergaji RM3000.00 ke bawah, dia adalah tergolong orang yang MISKIN di dunia. Takpelah ya,jika miskin wang dan harta benda,ada rezeki boleh tambah. Namun..jangan sampai miskin ILMU, kerana miskin ILMU membawa kepada MISKIN nya IMAN, miskin IMAN menjadikan kita MISKIN AMAL. Jika Miskin Amal? Apa REDHA TUhan bisa kita gapai?
 

No comments:

Post a Comment