Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

JOM BELAJAR BERGURU

SELALUNYA MEMBACA DAN BELAJAR, JAUH BEZA, MEMBACA HANYA MENATAP, ADAPUN BELAJAR, KITA MENATAP, MENDENGAR DAN MELIHAT, DAYA INGATAN AKAN MENI...

Admin Blog

Admin Blog
Norish

Blog Archive

Tuesday, May 28, 2013
Salam..28-30 Mei 2013 saya berada bersama rakan sekerja guru Bimbingan untuk menyiapkan sebuah modul yang sangat besar. Modul Kepimpinan dan Pengurusan Menurut Konsep Islam. 2 Hari adalah satu masa yang sangat singkat untuk menyiapkan sebuah modul yang akan diguna pakai oleh seluruh Guru Besar dan Pengerua di Malaysia.

Ayah Cik atau Tn Hj Muhsin selaku pengurus telah menjemput saya ke sini.

SEMEMANGNYA niat    mempunyai   pengaruh   dan peranan yang besar dalam menentukan halatuju dan perjalanan hidup seseoiang Niat atau kehendak sebenarnya turut diperkatakan dalam Psikologi Barat.  Ini dapat  dibuktikan melalui teori  'The Hierarchy of Needs"  yang dipopularkan oleh Abraham Maslow.  Menurut teori tersebut, keperluan  hidup manusia berasaskan kepada kehendak yang  pelu dipenuhi dari masa ke semasa bermula dari keperluan untuk hidup sehinggalah  pada kepuasan kendiri yang menentukan bahagia atau tidak  seseorang itu. Ini  menjelaskan niat atau kehendak dapat menentukan bahagia atau tidak bahagianya seseorang.  Begitu kuat sekali pengaruh niat sehinggakan dapat menentukan arah perjalanan hidup seseorang.

http://grenbara.blogspot.com/2012/08/tarbiah-pengaruh-niat.html


Antara rangkuman yang akan dibentang :

(ISLAM) Likulli zaman wa makanin
        Bgmn Manajemen Islami

        Kullukum raain.. wa kullukum mas uulun an raiyyatih
        Cara Pentadbiran sebagai bos..
        Turun ke bawah

 cth : Mesyuarah Islam
       Pengurusan Masa (Kerja)
       Komunikasi Berkesan Islam
       Budaya Penyayang
       Budaya Mendidik, Memberi Penghargaan Kepada yg Berjaya dan memberi ... kpd yg        GAGAL

0 comments:

Post a Comment

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.