Wednesday, July 17, 2013

Bicara Ghaib

Ada orang berkata, "Hal-hal yang ghaib kita serahkan pada Allah", kadang-kadang menambah bingung jadinya. Soalnya, adakah syaitan itu termasuk hal yang ghaib? Sebenarnya syaitan itu bukan hal yang ghaib, dia ada di depan mata kita pun. Minal Jinnati wannas..dari kalangan jin dan manusia. Baca Tafsir oleh Professor Quraish Shihahb di Indonesia yang pakar bahasa arab. Apa kata beliau ketika menafsir surah al-Haj... ayat yang berbunyi :


"wa yattibi u kulla syaitanim mariid"

Wujudke Syaitan tu?

Nabi sebut ada dalam hadis, dalam Qur'an pun disebut.

Ya. Syaitan tu wujud... Tapi atas diri manusia dan jin. dan bukannya wujud dalam bentuk yang digambarkan kepada anak-anak kita selama ini dalam majalah dan komik. Disini berlaku perselisihan fahaman. Dalam bentuk itu (seperti yang digambar dalam majalah) ianya tak wujud. 

Macam mana syaitan kena ikat? Serah pada Allah jawabnya. Susah jugak kan..Sebab bukan syaitan yang kita gambarkan dalam pemikiran selama ini dek ditipu oleh majalah-majalah, bukannya di ikat macam manusia kena ikat. Ada maksud lain. Dan maksud itu takkan tepat, sebab tak pernah diberikan contoh yang tepat. Syaitan itu rupanya manusia itu sendiri yang melampaui batas.Pernah tengok manusia kena ikat? Orang kena ikat kan tak boleh berbuat apa-apa, nak garu tak boleh, nak ambil telefon dalam poket seluar pun tak boleh, bercakap je boleh..maknanya ia terbatas...pergerakkannya terbatas...
 

1 comment:

  1. Setuju Syaitan bukan seperti yang digambarkan selama ini. Ia hanyalah gambaran mengikut jangkauan imaginasi semata-mata.

    ReplyDelete