Edidik

Edidik

Inspirasi Nurani

Mensyukuri hari ini, mengikhlaskan apa yang telah berlaku.

Blog Archive

Wednesday, July 17, 2013
Ada orang berkata, "Hal-hal yang ghaib kita serahkan pada Allah", kadang-kadang menambah bingung jadinya. Soalnya, adakah syaitan itu termasuk hal yang ghaib? Sebenarnya syaitan itu bukan hal yang ghaib, dia ada di depan mata kita pun. Minal Jinnati wannas..dari kalangan jin dan manusia. Baca Tafsir oleh Professor Quraish Shihahb di Indonesia yang pakar bahasa arab. Apa kata beliau ketika menafsir surah al-Haj... ayat yang berbunyi :


"wa yattibi u kulla syaitanim mariid"

Wujudke Syaitan tu?

Nabi sebut ada dalam hadis, dalam Qur'an pun disebut.

Ya. Syaitan tu wujud... Tapi atas diri manusia dan jin. dan bukannya wujud dalam bentuk yang digambarkan kepada anak-anak kita selama ini dalam majalah dan komik. Disini berlaku perselisihan fahaman. Dalam bentuk itu (seperti yang digambar dalam majalah) ianya tak wujud. 

Macam mana syaitan kena ikat? Serah pada Allah jawabnya. Susah jugak kan..Sebab bukan syaitan yang kita gambarkan dalam pemikiran selama ini dek ditipu oleh majalah-majalah, bukannya di ikat macam manusia kena ikat. Ada maksud lain. Dan maksud itu takkan tepat, sebab tak pernah diberikan contoh yang tepat. Syaitan itu rupanya manusia itu sendiri yang melampaui batas.Pernah tengok manusia kena ikat? Orang kena ikat kan tak boleh berbuat apa-apa, nak garu tak boleh, nak ambil telefon dalam poket seluar pun tak boleh, bercakap je boleh..maknanya ia terbatas...pergerakkannya terbatas...

1 comment:

  1. Setuju Syaitan bukan seperti yang digambarkan selama ini. Ia hanyalah gambaran mengikut jangkauan imaginasi semata-mata.

    ReplyDelete

Search This Blog

Reminder

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.
=============
26-6 Mesy HEM
29-6
1. Mesyu Koko Kali 3
2. Hub Shamen, Beri Link Psikometrik
==================

Promosi untuk 30 orang, Emel baru dengan Drive Unlimited, Hanya RM45 sahaja.

namaanda@mail.gurukreatif.net
atau
namaanda@gurukreatif.net

Ibrah Dari Al-Quran

Al Baqarah : 72
Hendaknya seorang pencari ilmu lebih memerhatikan kandungan makna di sebalik kisah, bukan kepada para pelaku kisah

Mutiara Kata

Mutiara Kata

Nukilan Nurani

Nukilan 3


Manfaatkan persamaan dan
uruskan perbezaan
Akan terhasillah keserasian dan keindahan

Setiap kesulitan tetap akan muncul kemudahan.
Sabar menerbitkan keindahan
Kelapangan akan datang setelah kesusahan.
3@2016


Followers