Monday, July 1, 2013

Carilah Damai di hati

Perasaan, hanya perasaan sebenarnya yang menjadikan kita tidak dapat hidup aman.Tidak ada pun bisikan syaitan yang datang.Hanya perasaan yang timbul dari dalam diri,lalu kita percaya dan mengambil tindakan susulan sebagai follow up.Akhirnya kita seolah bagaikan seorang dukun yang handal.

Firman Allah Taala:


Allazi yuwas suwisufi shudurinnaasi minal jinnati wannaas.iaitu yg meniupkan perasaan was was dihati manusia,dari kalangan jin dan manusia.

Minal jinni maknanya dari jin,ayat ini tidak ilal jin atau ilan naas .kepada jin dan manusia.ayat yg diguna ialah 'dari' bukan 'kepada'

(Perhatikan dalam Al-Qur'an, surah Jin...ada, Surah Annass ..ada...) surah Jin dan Manusia kedua-duanya ada.Tapi surah Syaitan tidak ada.

Pepatah Melayu ada menyebut, ikut hati mati, ikut rasa binasa.Kesimpulannya,jgn kita ikut perasaan2 yang datang,kerana perasaan itulah yang menjadi kita sebagai syaitan.Elakkan  menuduh,jangan saling curiga mencurigai jika mahu hidup aman tenteram dalam sebuah dunia yang hampir karam.

Hancurnya sebuah kerajaan yang besar dek sebuah perasaan yg kecil,apalagi sebuah keluarga yang kecil.

Lalu sahaja kehidupan ini,yg sudah berlalu,biarkan dia pergi.Buat apa kita jemput keresahan bertandang,andai benar ingin bahagia.Pandang ke depan,sisa hidup yg ada bukannya panjang,amal yg terisi pun b)lum tentu dipandang.

Cari damai didunia yg sementara ini,semoga besok ada rahmat yg berkekalan disana selamanya.
 

No comments:

Post a Comment