Thursday, July 11, 2013

Intisari Khutbah Hari ini

Kalimat TAQWA juga sering diterjemah dengan makna takutlah akan Allah. Seruan ini diulang-ulang setiap kali khutbah Jumaat.Takut pada Allah tidak sama dengan takut pada neraka. Takut pada Allah,kita mesti dekati Allah.Takut pada neraka, kita mesti berusaha menghindari neraka.

Sehubungan dengan itu,untuk menjadikan kita sebagai muttaqin, Allah Taala memfardukan puasa dibulan Ramadan. Antara 5 rukun Islam. Sebagai mana firmanNya :
ِ
2:183
AlBaqorah : 183

“Wahai orang2 yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas kaum yang terdahulu,mudah-mudahan dengan berpuasa engkau menjadi insan yang bertaqwa”.

مسلمين يغ درحمتي الله،
Ada ulama berpendapat : Pengertian TAQWA yang dimaksudkan dalam atas di atas dihuraikan dalam surah al-imran ayat 17. A uzubillahi mins syaithanirrajim.

3:17

Orang2 yang sabar, yang benar, yang tetap dalam ketaatannya, yang menafkahkan hartanya dan yang bangun memohon ampun diwaktu sahur.

Yang pertama 3:17 Sabar

Nilai orang yang bertaqwa itu terletak pada kesabarannya dalam menghadapi hidup. Sabar berpuasa di bulan Ramadhan, walau pun haus walau lapar.. Sabar. Lebih jauh dari itu saudara kaum muslimin,sebagaimana yang kita sedia maklum, bumi ini bukan tempat tinggal kita selamanya. Allah Taala menjadikan bumi dan kita ini semua adalah sebagai kelas ujian,untuk menentukan siapakah yang layak mendapat syurgaNya di akhirat nanti.

Dunia ini bukan tempat senang,segala perlu dicapai dengan usaha,oleh itu sabar..ketika ditimpa musibah,sabar..ketika di ambil apa yang menjadi milik kita selama ini. Allah Maha Memberi, dan Dia Boleh mengambil semula pemberiannya. Sabar menunaikan hak-hak Allah Taala dan sabar meninggalkan segala laranganNya.

Yang kedua Assodiqin, benar.

Orang yang bertaqwa itulah mestilah benar, jujur.Jujur dalam berpuasa, tidak melakukan perbuatan yang membatalkan puasa walau pun tiada siapa yang melihat. Jujur dalam percakapannya,jujur dalam perbuatan,jujur dalam menjaga amanah. walaupun tiada seorang pun yang melihat perbuatannya.kerana Allah masih melihat.Orang yang bertaqwa yakin Allah sedang melihat dan menilai segala perbuatannya.

Yang ketiga 3:17, yakni terus tetap terus dalam ketaatan.Orang yang yang tetap terus memelihara ketaatannya kepada Allah baik ketika muda hingga hari tuanya,ketika bersendirian atau bersama rakan,ketika ditimpa nikmat atau musibah.

Nilai  keempat orang bertaqwa adalah munfiqin, orang-orang yang sanggup menafkahkan sebahagian harta dari gaji atau pendapatannya untuk jalan agama atau untuk membantu orang lain yang sedang ditimpa musibah, mereka sangat perlu kepada pertolongan dari orang2 yang rezekinya lebih dari orang lain.

Ingatlah,rezeki itu semua dari Allah Taala.diberiNya kepada kita lebih sedikit dari orang lain bukan kerana kita lebih mulia,bukan kerana kita lebih hebat, bukan… tetapi itulah Rahmat Allah Taala dilimpahkan kepada kita. Tuhan boleh berikan kepada sesiapa sahaja, walaupun hamba itu tidak solat. Bersyukurlah… kerana kita terpilih. Mendermalah… semoga Allah menambah2 rezeki hidup anda di dunia. Rezeki anak, rezeki pasangan hidup yang bahagia, rezeki kerja, rezeki persahabatan, rezeki ilmu dan lain-lain.Subhanallah. Merasa cukup apa yang ada.Tidak pernah mengeluh atas kekurangan yang tuhan jadikan.Semoga orang-orang yang sentiasa menderma akan dipenuhi segala keperluan hidupnya.

Jika belum umrah dan haji, akan dihantar ke Mekah,jika anak-anak sedang menghadapi masalah,akan dikurangkan masalahnya.Jika yang sakit-akan dikurangkan sakitnya atau dihapus sama sekali.

Saudara,

Yang Kelima mustaghfirrin bil ashar, bangun minta ampun diwaktu sahur, tuan-tuan kaum muslimin, waktu sahur adalah antara waktu yang paling sunyi,tiada kesibukan kerja dan urusan dunia.inilah kesempatan yg terbaik untuk kita bangkit memohon ampun. Sedarlah.kita hamba yang banyak dosa,
Apalah maknanya kekayaan kita kalau ada, apalah ertinya kehebatan kita dimata masyarakat, wang berjuta kalau ada, rumah mewah, nama terkenal,tetapi pulang menemui Tuhan dalam keadaaan diri berlumuran dosa.

Bangunlah  mohon ampun dihujung malam, bangunlah mohon ampun sambil solat sunat 2 rakaat, semoga besok hari ada sinar bahagia untuk kita. Inilah buah didikan dari Ramadhan, semoga dapat di amalkan berterusan hingga akhir hayat kita semua.

مسلمين يغ درحمتي الله،


Sebagai balasan kepada orang-orang mencari nilai taqwa dalam hidupnya,Allah Taala berjanji balasannya seperti berikut :
 78:31

Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa mendapat kemenangan,

78:32

(yaitu) kebun-kebun dan buah anggur, dalam syurga nanti

78:33

dan gadis-gadis remaja yang sebaya, muda belia

78:34

dan gelas-gelas yang penuh (berisi minuman).bermacam-macam jenis minuman yang jauh lebih sedap dari makanan dan minuman yg ada didunia ini.
78:35
Di dalamnya yakni syurga, mereka tidak akan mendengar perkataan yang sia-sia dan tidak (pula) mendengar perkataan bohong.
78:36

(Inilah dia) Sebagai pembalasan dari Tuhanmu dan pemberian yang cukup banyak.


Ayuh marilah kita mencari pangkat taqwa disisi Tuhan.Inilah pangkat yang melayakkan kita mendapat redhaNya dan beroleh syurgaNya yang dijanjikan.
 

No comments:

Post a Comment