Tuesday, July 9, 2013

Tazkirah Puasa

Ayat "Auzubillahi mis syaithoonirrajim" kita fahami sebagai "Aku berlindung dari syaitan yang direjam" Secara logiknya, jika kita ingin berlindung dari bahaya harimau, kita mesti kenal dulu mana harimau dan mana kucing.Ini supaya kita benar-benar selamat.Jika manusia ingin berlindung dari syaitan, dia mesti kenal siapa itu syaitan.

Selama ini ramai yang memahami syaitan itu seakan satu makhluk yang tidak nampak, hidup di alam lain, kerjanya datang ke setiap hati manusia lalu membisikkan ke dalam hati kita perkara yang tidak baik. Rupanya kita sudah salah kaprah.Sudah salah pemahaman.

SYaitan bukanlah seperti itu,kata syaitan maknanya sifat melampau dari perintah Allah Taala. Makhluk yang Tuhan jadikan selain alam ini yang kita maklum ialah manusia, jin dan malaikat. Hantu-hantu toncit, lampu, raya, pocong dan lain-lain itu semua adalah dari kalangan jin. Pengertian Syaitan ialah mana-mana manusia atau jin yang engkar perintah Allah Taala, dialah syaitan.

Nabi pernah bersabda, (lebih kurang maknanya)cuba kita fahami, "perempuan yang berjalan ditengah malam selepas maghrib seorang diri ialah syaitan" Hadis lain, "Kalau nak kenal syaitan, ketika orang azan dia lari" Hmmm...fahamkan...sebenarnya syaitan itu terdiri dari manusia dan jin. Orang berpuasa dia tak puasa, padahal jual air tu dibulan Ramadhan,itulah syaitan.

Pengertian Syaitan di ikat

Orang yang berpuasa, sifat melampau dalam dirinya terikat, tak berapa bebas nak itu dan ini, dia lemah akibat puasa.Tetapi orang yang tidak berpuasa, syaitannya masih bebas, tidak kena gari dan kurung pun, maka tidak hairanlah jika masih ada kejahatan di bulan Ramadhan seperti mencuri dan lain-lain. Malah kadang-kadang bulan Ramadhan lah lebih banyak kes pecah rumah dan kecurian.

Puasa Mengantar kita ke Predikat TAQWA

Untuk memahami taqwa, baik kita semak ayat 17 surah al Imran


 

No comments:

Post a Comment