Edidik

Edidik

Inspirasi Nurani

Mensyukuri hari ini, mengikhlaskan apa yang telah berlaku.

Featured post

Versi 14

 

Blog Archive

Tuesday, July 9, 2013
Ayat "Auzubillahi mis syaithoonirrajim" kita fahami sebagai "Aku berlindung dari syaitan yang direjam" Secara logiknya, jika kita ingin berlindung dari bahaya harimau, kita mesti kenal dulu mana harimau dan mana kucing.Ini supaya kita benar-benar selamat.Jika manusia ingin berlindung dari syaitan, dia mesti kenal siapa itu syaitan.

Selama ini ramai yang memahami syaitan itu seakan satu makhluk yang tidak nampak, hidup di alam lain, kerjanya datang ke setiap hati manusia lalu membisikkan ke dalam hati kita perkara yang tidak baik. Rupanya kita sudah salah kaprah.Sudah salah pemahaman.

SYaitan bukanlah seperti itu,kata syaitan maknanya sifat melampau dari perintah Allah Taala. Makhluk yang Tuhan jadikan selain alam ini yang kita maklum ialah manusia, jin dan malaikat. Hantu-hantu toncit, lampu, raya, pocong dan lain-lain itu semua adalah dari kalangan jin. Pengertian Syaitan ialah mana-mana manusia atau jin yang engkar perintah Allah Taala, dialah syaitan.

Nabi pernah bersabda, (lebih kurang maknanya)cuba kita fahami, "perempuan yang berjalan ditengah malam selepas maghrib seorang diri ialah syaitan" Hadis lain, "Kalau nak kenal syaitan, ketika orang azan dia lari" Hmmm...fahamkan...sebenarnya syaitan itu terdiri dari manusia dan jin. Orang berpuasa dia tak puasa, padahal jual air tu dibulan Ramadhan,itulah syaitan.

Pengertian Syaitan di ikat

Orang yang berpuasa, sifat melampau dalam dirinya terikat, tak berapa bebas nak itu dan ini, dia lemah akibat puasa.Tetapi orang yang tidak berpuasa, syaitannya masih bebas, tidak kena gari dan kurung pun, maka tidak hairanlah jika masih ada kejahatan di bulan Ramadhan seperti mencuri dan lain-lain. Malah kadang-kadang bulan Ramadhan lah lebih banyak kes pecah rumah dan kecurian.

Puasa Mengantar kita ke Predikat TAQWA

Untuk memahami taqwa, baik kita semak ayat 17 surah al Imran


0 comments:

Post a Comment

Search This Blog

Reminder

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.
=============
26-6 Mesy HEM
29-6
1. Mesyu Koko Kali 3
2. Hub Shamen, Beri Link Psikometrik
==================

Promosi untuk 30 orang, Emel baru dengan Drive Unlimited, Hanya RM45 sahaja.

namaanda@mail.gurukreatif.net
atau
namaanda@gurukreatif.net

Ibrah Dari Al-Quran

Al Baqarah : 72
Hendaknya seorang pencari ilmu lebih memerhatikan kandungan makna di sebalik kisah, bukan kepada para pelaku kisah

Mutiara Kata

Mutiara Kata

Nukilan Nurani

Nukilan 3


Manfaatkan persamaan dan
uruskan perbezaan
Akan terhasillah keserasian dan keindahan

Setiap kesulitan tetap akan muncul kemudahan.
Sabar menerbitkan keindahan
Kelapangan akan datang setelah kesusahan.
3@2016


Followers