Tuesday, July 9, 2013

Tazkirah Ramadhan

Siapa sudah beli baju raya? Anda tahu kebanyakkan kes kemalangan yang masuk surat khabar dibulan Ramadhan, pemberita akan menyelitkan ...."mangsa yang sudah membeli baju raya beberapa minggu lepas".. atau "mangsa yang sudah menempah baju raya".

Ingat2lah..Ramadhan datang untuk kita beribadah,bukan bergembira menghitung hari menyambut raya.Jika anak-anak gembira dengan raya dan kita pun sama, maka kita tak ubah seperti kanak-kanak.

Aduh...hidup itu terlalu singkat. Rata-rata umur umat Nabi Muhammad 60 tahun dan lebih sedikit.Jika anda sudah berada pada usia 30-an, anda sudah berada di border line.

Jika 31 tahun ke atas...anda berada di usia sudah menurun. Usia teratas anda, usia kekuatan paling hebat anda sudah pun berlalu.Kini masa menurun... turunkan egomu wahai saudaraku, turunkan pangkat mu ke taraf hamba, berapa kali sudah kau Tuhan datangkan alamat, berapa kali sudah kau sakit-sakit, berapa kali sudah kau pasrah dengan takdir.Apa kau masih belum mengerti lagi..

Ingatlah, semulia apa pun diirmu, kau tetap berada di belakang punggung dan tapak kaki orang lain. Lihat lah falsafah solat berjamaah, ketika kita sujud,apa yang ada didepan mata kita jika kita mendongak? Bukankah telapak kaki dan punggung orang di depan kita?

Tiadalah lah mulia bangsa Arab,Melayu, Indonesia dan lain-lain, melainkan taqwa disisi Allah Taala,

Ramadhan menjanjikan rahmat awalnya,pertengahannya keampunan dan akhirnya pembebasan api neraka (hanya) buat mereka yang menggunakan peluang ini sebaik mungkin.... Beramallah (bekerjalah) untuk duniamu...seolah-olah engkau akan hidup selamanya....tetapi jangan lupa...kau akan meninggal....justeru itu beramalkan juga untuk akhirat mu...seolah-olah engkau akan meninggalkan dunia yang fana ini esok hari.
 

No comments:

Post a Comment