Edidik

Edidik

Inspirasi Nurani

Mensyukuri hari ini, mengikhlaskan apa yang telah berlaku.

Blog Archive

Tuesday, July 9, 2013
Siapa sudah beli baju raya? Anda tahu kebanyakkan kes kemalangan yang masuk surat khabar dibulan Ramadhan, pemberita akan menyelitkan ...."mangsa yang sudah membeli baju raya beberapa minggu lepas".. atau "mangsa yang sudah menempah baju raya".

Ingat2lah..Ramadhan datang untuk kita beribadah,bukan bergembira menghitung hari menyambut raya.Jika anak-anak gembira dengan raya dan kita pun sama, maka kita tak ubah seperti kanak-kanak.

Aduh...hidup itu terlalu singkat. Rata-rata umur umat Nabi Muhammad 60 tahun dan lebih sedikit.Jika anda sudah berada pada usia 30-an, anda sudah berada di border line.

Jika 31 tahun ke atas...anda berada di usia sudah menurun. Usia teratas anda, usia kekuatan paling hebat anda sudah pun berlalu.Kini masa menurun... turunkan egomu wahai saudaraku, turunkan pangkat mu ke taraf hamba, berapa kali sudah kau Tuhan datangkan alamat, berapa kali sudah kau sakit-sakit, berapa kali sudah kau pasrah dengan takdir.Apa kau masih belum mengerti lagi..

Ingatlah, semulia apa pun diirmu, kau tetap berada di belakang punggung dan tapak kaki orang lain. Lihat lah falsafah solat berjamaah, ketika kita sujud,apa yang ada didepan mata kita jika kita mendongak? Bukankah telapak kaki dan punggung orang di depan kita?

Tiadalah lah mulia bangsa Arab,Melayu, Indonesia dan lain-lain, melainkan taqwa disisi Allah Taala,

Ramadhan menjanjikan rahmat awalnya,pertengahannya keampunan dan akhirnya pembebasan api neraka (hanya) buat mereka yang menggunakan peluang ini sebaik mungkin.... Beramallah (bekerjalah) untuk duniamu...seolah-olah engkau akan hidup selamanya....tetapi jangan lupa...kau akan meninggal....justeru itu beramalkan juga untuk akhirat mu...seolah-olah engkau akan meninggalkan dunia yang fana ini esok hari.

0 comments:

Post a Comment

Search This Blog

Reminder

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.
=============
26-6 Mesy HEM
29-6
1. Mesyu Koko Kali 3
2. Hub Shamen, Beri Link Psikometrik
==================

Promosi untuk 30 orang, Emel baru dengan Drive Unlimited, Hanya RM45 sahaja.

namaanda@mail.gurukreatif.net
atau
namaanda@gurukreatif.net

Ibrah Dari Al-Quran

Al Baqarah : 72
Hendaknya seorang pencari ilmu lebih memerhatikan kandungan makna di sebalik kisah, bukan kepada para pelaku kisah

Mutiara Kata

Mutiara Kata

Nukilan Nurani

Nukilan 3


Manfaatkan persamaan dan
uruskan perbezaan
Akan terhasillah keserasian dan keindahan

Setiap kesulitan tetap akan muncul kemudahan.
Sabar menerbitkan keindahan
Kelapangan akan datang setelah kesusahan.
3@2016


Followers