Sunday, August 4, 2013

Hadiah Paling Bermakna

Dalam hidup ini,semua manusia (kalau boleh) ingin memberi dan diberi,jika kita tak punya apa,apa yang nak kita berikan?

Ada 3 Hal yang paling penting dalam hidup ini.Jika tak dapat beri pun, kita doakan pun sudah dikira bagus. 

Yang pertama Salam : Keselamatan Siapa pun kita,dari apa bangsa pun,pasti mengharap keselamatan dalam hidup ini.Untuk diri,keluarga,rumah, kenderaaan dan apa saja yang dibuat.Sebab itu dalam syurga Tuhan menyampaikan salamNya..Salamun Qaulan Mirrabi rahiem. Juga pada malam Israk dan Mikraj Malaikat Turun menemui orang yang beribadah, Salamun Hiya Hatta Matla il Fajr..Malaikat mengucapkan Salam Salam Salam (kepada hamba itu) hingga terbitnya Matahari.

Yang Kedua Rahmat : (Kasih Sayang)

 Tak cukup rupanya dengan sekadar selamat andai tiadanya rahmat. Rahmat yang paling mahal adalah dari Tuhan. Tiada manusia yang boleh masuk syurgaNya selain kerana RahmatNya.Ertinya masuk syurga dengan kasih sayang Tuhan. Lalu yang kedua paling penting ialah kita mencari rahmat Tuhan, memburu kasih sayangNya. Tak cukup sekadar beramal tanpa mendapat rahmatNya.

 Yang Ketiga Barokah : Keberkatan

 Apa pun kerja kita,jika mendapat berkat, yang miskin menjadi cukup, yang kaya bertambah subur. Sebab adanya keberkatan dalam rezeki.Carilah keberkatan juga dalam ilmu dan serata pelusuk ruang yang ada.Jika rezeki tak berkat, sentiasa tak cukup,hati remuk dalam kecamuk.Rasa terhimpit dalam sempit.Itulah hati sudah ditimpa sakit. Manisnya gula tak dapat dirasai oleh orang kaya lantaran sakit kencing manis.Masinnya garam pun tak dapat dirasa oleh hartawan yang terkena darah tinggi. Mereka miskin dalam kaya.Bukan kerana tak berkat,tetapi kerana nikmat sudah di angkat.

 Sebab itu kita di anjur untuk memberikan salam. Di pagi Raya yang mulia ini,sebarkanlah salam kepada sesiapa pun baik yang kita kenal mahupun tidak. Assalamu alaiku (salam) wa rahmatullahi (rahmat) wa barokaatuh (Keberkatan). itu salam yang sempurna.
 

No comments:

Post a Comment