Tuesday, November 26, 2013

Asal Masuk,Halal Belakang Kira

Penulis bersama Ketua Majlis Ulama Fatwa Medan, Indonesia
Dalam hidup ini, wang adalah segala-galanya. Sehingga wang kadang-kala menjadi Tuhan. Bagi yang beragama, wang memang sebagai jalan untuk meneruskan jalannya kehidupan.Perkara paling pokok adalah halal.
 
Dalam hal ini,penulis ingin berkongsi apa yang di katakan oleh Drs.Ustaz Amhar Nasution MA (dalam Foto di tengah) selaku Ketua Majlis Ulama Fatwa Medan berkata, dari hasil tinjauan beliau mendapati bahawa kedai KFC di Medan, menjalankan operasi penyembelihan ayam secara tidak sah dari aspek hukum syarak.
 
Sebanyak 5600 ekor ayam disembelih tanpa sembelihan yang wajar. Ayam-ayam itu diatur atas satu mesin yang sedang bergerak, sampai satu lokasi ayam di suntik menjadikan ayam itu pengsan, kemudian bergerak lagi ke depan, ayam di potong lehernya mengguna mesin dalam keadaan ayam itu sudah pun pengsan.
 
kemudian ayam berjalan lagi dengan mesin ke depan, lalu diproses dengan mesin, ayam tahi, daging bercampur sehingga akhirnya keluarlah daging sahaja. Ini yang beliau temui dari hasil laporan orang ramai.
 
Umat Islam yang sedar akan hal ini, haram memakan ayam ini,kerana caranya memang haram dari segi hukum. Jika makanan yang masuk pun sudah haram, bagaimana tubuh badan kita boleh masuk syurga? Mahu beribadat pun menjadi menjadi malas, berat dan kurang selera. 
 
2013. Medan
 

No comments:

Post a Comment