Friday, November 29, 2013

Pandanglah ke depan

Allah Taala jadikan mata manusia berada didepan dan memandang ke depan apabila berjalan. Prinsip hidup ini mudah,teruslah memandang ke depan dengan "positif", jangan pandang lagi ke belakang. 

Ke depan adalah masalah kita yang lebih besar dengan Allah Taala yakni pertemuan denganNya nanti.Semua perkara yang kita lakukan,mesti mau ingat ke sana.

Sebaliknya jangan pandang ke belakang.Belakang adalah masa lalu yang penuh dengan pelbagai warna.Ada putih merah hijau bahkan hitam. Asyik memandang yang hitam membuat pandangan kita menjadi gelap.Jangan asyik salah masa lalu,kerana hidup hari ini jadi begini.

Kita boleh membuat perubahan dan terus berubah.Pandanglah ke depan.Apa nasibmu apakala tua nanti,bagaimana keadaan dirimu semasa berpisah nyawa dan jasad nanti, setelah itu bagaimana hal ehwal mu di alam barzakh ketika ketiadaan semua ahli keluarga dan bagaimana keadaaan ketika sesi perjumpaan dengan tuhanmu.

Apakah kau masih nak salahkan masa lalu, nak salahkan syaitan.Ingatlah, ketika mana manusia dihumban ke dalam neraka, maka syaitan sendiri yang memberi peringatan, janganlah engkau wahai manusia menyalah aku, kerana sememangnya tugas aku menggodamu, sedangkan aku sangat takut pada Tuhanku.

Perhatikan ayat ini.

Dan ketika syaitan menjadikan mereka memandang baik pekerjaan mereka dan mengatakan: "Tidak ada seorang manusiapun yang dapat menang terhadapmu pada hari ini, dan sesungguhnya saya ini adalah pelindungmu". Maka tatkala kedua pasukan itu telah dapat saling lihat melihat (berhadapan), syaitan itu balik ke belakang seraya berkata: "Sesungguhnya saya berlepas diri daripada kamu, sesungguhnya saya dapat melihat apa yang kamu sekalian tidak dapat melihat; sesungguhnya saya takut kepada Allah". Dan Allah sangat keras siksa-Nya.

11:48

Justeru, bertepatan dengan kejadian kita,mata di arahkan ke depan,pandanglah ke depan.Be Positive.Ceria-ceria hidup anda selalu.
 

No comments:

Post a Comment