Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

JOM BELAJAR BERGURU

SELALUNYA MEMBACA DAN BELAJAR, JAUH BEZA, MEMBACA HANYA MENATAP, ADAPUN BELAJAR, KITA MENATAP, MENDENGAR DAN MELIHAT, DAYA INGATAN AKAN MENI...

Admin Blog

Admin Blog
Norish

Blog Archive

Tuesday, January 21, 2014
Panggilan atau ajakan pertama yang muslim dengar (ketika diazankan sewaktu baru saja dia dilahirkan) ialah hayya 'alas solah, hayya 'alal falah. Marilah solat (bina hubungan dengan Tuhan yang Esa, dengan cara menyembahNya), Marilah menjadi manusia yang BERJAYA.

Saya tambah lagi, copy dari buku Dr.Azizan, Mari kita jadi manusia yang KAYA dan BERJAYA. Kaya di DUNIA, sehingga boleh bantu diri sendiri dan orang lain. Tidak salah menjadi orang yang KAYA dan BERJAYA.Jangan salahkan kekAYAan kalau seseorang tidak menunai hak-hak Allah SWT.

Kaya ILMU, akan membawa kepada kaya IMAN, kaya iman akan membawa kepada kaya AMAL. Orang yang MISKIN ILMU, imannya kurang, amalnya apa lagi.Sebab itu Nabi berpesan (kaadal faqru an yakuuna fuqran) adalah sangat2 dekat orang yang faqir itu menjadi kafir.Masya Allah. Faqir wang satu hal, faqir ILMU apa lagi.

Sungguh ! Kehidupan ini hanya ladang untuk menanam.Akhiratlah tempat menuai. Ad Dunya..Mazra 'atul akhirah.Dunia itu ladangnya bagi akhirat.

Berbekallah kamu, sesungguhnya sebaik-baik bekalan menuju akhirat ialah TAQWA.

(Bahan Ceramah Awal Tahun di SRA BSP)
Jumaat 24 Jan 2014

0 comments:

Post a Comment

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.