Monday, April 28, 2014

KEPIMPINAN BERKESAN

Gunakan Teknik 3P untuk menyentuh hati manusia. Peserta ini menangis disaat saya minta mereka tampil untuk membuat penghargaan kepada seseorang. Jadikan diri kita insan peduli umat. Prihatin tentang kawan kita.
Gunakanlah teknik puji-pujian untuk menyenangkan hati orang lain. Jauhi kritikan yang tidak membina malah membina rasa permusuhan. Sebagai seorang pemimpin, anda patut sekali mempelajari apa itu 3P. Jangan asal mengkritik tetapi kritikan tidak dapat membantu organisasi anda berada.
Tidak pernah sesekali jatuh atau luruh kemuliaan seseorang dengan sebab dia memuji orang lain. Memuji pekerjanya,orang bawahannya, mengambil tahu dan peduli apa yang sedang mereka laksanakan..Paling tidak dengan senyuman atau menepuk bahu mereka atau menunjuk isyarat "best", "like" dan sebagainya. Banyak cara terkini yang mudah kita aplikasikan.
Ingatlah wahai semua pemimpin, Tuhan sendiri memuji Nabi-nabi Nya.sebagaimana yang terakam dalam Surah Al-Isra : 3 "Innahu kaana abdan syakuuraa". Sesungguhnya dia, yakni Nabi Nuh adalah dari hamba-hambaKu yang bersyukur. Tuhan puji Nabi Nuh.Tuhan Puji Nabi-nabi lain.Padahal siapalah manusia yang kerdil dan tak berdaya jika dibandingkan dengan Tuhan Sang Pencipta. Malah apa yang kita miliki, pun semuanya dariNya.
Lagi Tuhan memuji Nabi Idris.. Dan ingatlah dalam Kitab (ada disebut) tentang Nabi Idris. Sesungguhnya dia adalah Siddiqan Nabiya. (Nabi yang benar)
Inilah antara tanggungjawab besar sebagai seorang pemimpin. Sabda Nabi Muhammad SAW, "Kullukum raain.wa kullukum mas uulun 'ar raiyatih"..(Setiap kamu adalah pemimpin, dan kamu akan ditanya tentang apakah yang telah kamu pimpin). Ke mana arah kamu memimpin manusia, kompas apa yang anda gunakan.
Pemimpin yang memandang dekat, dia hanya inginkan organisasi nya berjaya mencapai target khusus didunia ini, namun pemimpin yang berwawasan jauh sampai ke akhirat, dia inginkan rakyatnya hidup selamat didunia sampai lubang kubur dan akhirat.
Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang rasul dari kalangan kamu sendiri, berat terasa olehnya penderitaanmu, sangat menginginkan (keimanan dan keselamatan) bagimu, amat belas kasihan lagi penyayang terhadap orang-orang mukmin. [Taubah:128]
Inilah ciri-ciri pemimpin yang mengikuti sunnah rasul. Tidak dipandang hanya kejayaan yang singkat semata, namun yang diteropong adalah kejayaan, kebahagiaan dan keselamatan yang jauh dan bersifat kekal abadi.


 

No comments:

Post a Comment