Aktiviti

26-6 Mesy HEM
29-6
1. Mesyu Koko Kali 3
2. Hub Shamen, Beri Link Psikometrik

Promosi M.Office 365

Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

iKON wHATSAPP

Admin Blog

Admin Blog
Norish

Blog Archive

Monday, April 28, 2014
Gunakan Teknik 3P untuk menyentuh hati manusia. Peserta ini menangis disaat saya minta mereka tampil untuk membuat penghargaan kepada seseorang. Jadikan diri kita insan peduli umat. Prihatin tentang kawan kita.
Gunakanlah teknik puji-pujian untuk menyenangkan hati orang lain. Jauhi kritikan yang tidak membina malah membina rasa permusuhan. Sebagai seorang pemimpin, anda patut sekali mempelajari apa itu 3P. Jangan asal mengkritik tetapi kritikan tidak dapat membantu organisasi anda berada.
Tidak pernah sesekali jatuh atau luruh kemuliaan seseorang dengan sebab dia memuji orang lain. Memuji pekerjanya,orang bawahannya, mengambil tahu dan peduli apa yang sedang mereka laksanakan..Paling tidak dengan senyuman atau menepuk bahu mereka atau menunjuk isyarat "best", "like" dan sebagainya. Banyak cara terkini yang mudah kita aplikasikan.
Ingatlah wahai semua pemimpin, Tuhan sendiri memuji Nabi-nabi Nya.sebagaimana yang terakam dalam Surah Al-Isra : 3 "Innahu kaana abdan syakuuraa". Sesungguhnya dia, yakni Nabi Nuh adalah dari hamba-hambaKu yang bersyukur. Tuhan puji Nabi Nuh.Tuhan Puji Nabi-nabi lain.Padahal siapalah manusia yang kerdil dan tak berdaya jika dibandingkan dengan Tuhan Sang Pencipta. Malah apa yang kita miliki, pun semuanya dariNya.
Lagi Tuhan memuji Nabi Idris.. Dan ingatlah dalam Kitab (ada disebut) tentang Nabi Idris. Sesungguhnya dia adalah Siddiqan Nabiya. (Nabi yang benar)
Inilah antara tanggungjawab besar sebagai seorang pemimpin. Sabda Nabi Muhammad SAW, "Kullukum raain.wa kullukum mas uulun 'ar raiyatih"..(Setiap kamu adalah pemimpin, dan kamu akan ditanya tentang apakah yang telah kamu pimpin). Ke mana arah kamu memimpin manusia, kompas apa yang anda gunakan.
Pemimpin yang memandang dekat, dia hanya inginkan organisasi nya berjaya mencapai target khusus didunia ini, namun pemimpin yang berwawasan jauh sampai ke akhirat, dia inginkan rakyatnya hidup selamat didunia sampai lubang kubur dan akhirat.
Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang rasul dari kalangan kamu sendiri, berat terasa olehnya penderitaanmu, sangat menginginkan (keimanan dan keselamatan) bagimu, amat belas kasihan lagi penyayang terhadap orang-orang mukmin. [Taubah:128]
Inilah ciri-ciri pemimpin yang mengikuti sunnah rasul. Tidak dipandang hanya kejayaan yang singkat semata, namun yang diteropong adalah kejayaan, kebahagiaan dan keselamatan yang jauh dan bersifat kekal abadi.


0 comments:

Post a Comment

Appsheet

Kaedah Detect Pantas tanpa perlu membuka Laptop dahulu. Dah ada di HP

PSIKOMETRIK 2020

BELUM JAWAB UJIAN PSIKOMETRIK


6 EXCELLENT
KHALEEF ASHRAF BIN MOHD KHIRDI

6 SMART
ADIELA NATASYA SUMAYYAH BINTI HAFIZUL FAHMI
MUHAMMAD FAIZ BIN GATOT PURWANDONO
MUHAMMAD SALEBUDIN BIN MUHAMMAD KHAMIS
NOR AQIRA BINTI SULHIEE
NOR AZRAEI BIN NORAZMAN

AZMEER- SK JLN TANJONG

Video Kami

Emel Unlimited Drive

Promosi untuk 30 orang, Emel baru dengan Drive Unlimited, Hanya RM45 sahaja.

namaanda@mail.gurukreatif.net
atau
namaanda@gurukreatif.net

Terkini












Search This Blog

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.

sementara Stock Masih Ada