Sunday, May 25, 2014

7 Jenis Musibah


Ada dikalangan manusia bertanya,kenapa si anu selalu terkena musibah. Tak habis2 dia kena musibah. Untuk mencari makna ...ma asabamim musiibatin..jom kita pelajari, rupanya musibah itu ada 7 jenis.

Menurut Dr Syarif Adnan Musibah yang menimpa manusia ada 7 jenis. 

1. Musibah sebagai BENCANA
2. Musibah sebagai ampunan
3. Musibah sebagai BALASAN
4. Musibah sebagai obat
5. Musibah akibat keinginan hawa nafsu
6. Musibah akibat kebodohan manusia
7. Musibah demi KEBAIKAN manusia

Dr. Adnan Syarif , Buku Psikologi Qur'ani

Kemudian saya membelek buku berkaitan kerohanian/jiwa. Mencari sebab kenapa manusia tertekan sehingga ada mencapai tahap acute. Jawapannya terdapat dalam Quran, apa pun musibah yg menimpa diri manusia adalah datangnya dari dirinya sendiri.

Rujuk pula surah Thaha ayat 124.Maknanya ;


"Barangsiapa berpaling dari mengingatiKu, maka baginya kehidupan yang sempit didunia, (penyakit2hati.resah gelisah,selalu nak marah,pergaduhan,ada saja tak puas hati,selalu bersangka buruk,tidak mempercayai semua orang) dan Kami akan bangkitkan dia dipadang mahsyar dalam keadaan buta matanya,bertanyalah dia, Wahai tuhanku kenapa aku dibangkitkan dalam keadaan buta padahal dulunya waktu di dunia aku melihat.Jawab Tuhan, inilah sebabnya.engkau lupakan Aku sewaktu di dunia,maka pada hari ini (kiamat) Aku melupakanmu.

Jika penyakitnya bersumber rohani maka jenis rawatannya pun tidak lari dari aspek rohani.

Wa nunazzila minal qur'aani maa.huwa syifaa wa rahmatun lilmukminin.

Dan Kami turunkan dari AlQuran huwa syifa menjadi obat dan rahmat bagi orang Mukmin.Apa saja suruhan AlQuran spt Solat Zikir Sedekah,itu semua adalah jalan membina hubungan dengan Sang Pencipta. Itulah salah satu.cara pengobatan (realigus)cara keagamaan.

Lebih bagus hubungan itu lebih besar manfaatnya,sebaliknya jika hubungan dengan Allah Taala rapuh, maka begitulah rapuhnya jiwa. Mudah terkesan dek sedikit tekanan, mudah jatuh tersungkur dek kerana sedikit cobaan.

Ayuh,kita perkuatkan jiwa,rohani kita dengan membina hubungan dengan Tuhan. Solat itu sendiri diambil dari kalimat 'silah' makna hubungan. Silaturahim membawa maksud hubungan (antara satu) rahim. Semua anak cucu cicit ini datangnya dari satu rahim yang sama yakni nenek mereka yang sama. 
 

No comments:

Post a Comment