Aktiviti

26-6 Mesy HEM
29-6
1. Mesyu Koko Kali 3
2. Hub Shamen, Beri Link Psikometrik

Promosi M.Office 365

Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

iKON wHATSAPP

Admin Blog

Admin Blog
Norish

Blog Archive

Sunday, May 18, 2014
Tatakrama Perhubungan Sesama Manusia

Yaa ayyuhalladziina aamanu in jaa afaasiqum bi nabain fatabayyanuu... (sampai akhir) ayat 6 Surah Al-Hujurat.

Wahai orang2 yang mengaku beriman kepada Allah Taala sekiranya datang padamu orang fasik (suara2 jahat dari luar atau datangnya dari dalam hati sendiri) membawa perkhabaran ... Maka siasatlah dahulu..secara sungguh-sungguh agar kamu tidak menimpakan satu musibah terhadap satu kaum tanpa pengetahuan (bukti,dalil) menyebabkan kamu nanti akan menjadi orang-orang yang menyesal.(nanti didunia dan akhirat akibat perbuatan kamu ).

Ketahuilah apa yang datang ke atas hati setiap kita,ianya dinamakan KHATIR, yakni lintasan hati.
Lintasan hati yang tidak baik terhadap orang lain itu JIKA kita percaya, ianya membawa kepada SYAK WASANGKA. Sebaiknya kita tepis awal-awal lagi dengan mendatangkan bukti lain bahawa orang yang kita sedang tuduh itu tidaklah sebegitu sebenarnya, mungkin kita yang khilaf.
Jika syak wasangka diikuti,lalu dilafaz dengan bersuara,ia sudah menjadi FITNAH. sementara dosa fitnah amatlah besar.

Allah S.W.T. berfirman yang maksudnya: “Sesungguhnya orang-orang yang mendatangkan fitnah kepada orang-orang mukmin laki-laki dan perempuan, kemudian mereka tidak bertaubat, maka bagi mereka azab jahannam dan bagi mereka azab (neraka) yang sangat pedih”. (Q.S. al-Buruj: 10)
Perhatikan...awalnya Lintasan Hati sahaja->Syak Wasangka -> lalu akhirnya FITNAH
Adalah tidak patut seorang muslim yang dalam proses menjadi mukmin, yang solat tak pernah tinggal ,tiba-tiba memfitnah saudaranya, apalagi lah jika ahli keluarga sendiri, sedang itu semua tanpa BUKTI, hanya mainan perasaan dan syak wasangka semata.

Pertama, ianya adalah FITNAH, kedua ianya memutuskan hubungan yang baik sesama insan.Adakah patut hal ini berlaku? Bukankah kerja rasmi syaitan itu sentiasa menimbulkan perpecahan sesama manusia. Dia bertepuk tangan, kita dapat apa? Gara-gara itu semua, hubungan yang harmonis sudah menjadi tegang, kasih dan sayang hilang sama sekali, semua bermasam muka. Yang memfitnah benci kepada orang yang difitnah, apalagi orang yang terkena fitnah.

Nampak tak? Mudah saja cara masuk neraka. Hanya ikut lintasan hati, percaya, yakin dan sebut,lalu berjayalah kita menjadi tukang fitnah.

Orang yang memfitnah seharusnya bertaubat jika dia ingin kembali ke jalan benar. Jika dia tidak bertaubat, membiarkan sahaja fitnah itu berlalu hari demi hari, sampai meninggal orang yang difitnah, nescaya nerakalah baginya, demikian tercatat dalam Surah Al Buruj ayat 10.
Soalnya, patutkah kita fitnah seseorang lantaran sebab sesuatu yang kecil? Fikir kembali, jika tak dapat apa yang kita inginkan pun, janganlah sampai diri kita masuk ke neraka.Bukankah Al-Qur'an yang kita imani sentiasa menasihati kita :

Walaa tulqu bi aidikum ilat tahlukah
Dan janganlah kamu mencampakkan dirimu ke lembah kebinasaan.

0 comments:

Post a Comment

Appsheet

Kaedah Detect Pantas tanpa perlu membuka Laptop dahulu. Dah ada di HP

PSIKOMETRIK 2020

BELUM JAWAB UJIAN PSIKOMETRIK


6 EXCELLENT
KHALEEF ASHRAF BIN MOHD KHIRDI

6 SMART
ADIELA NATASYA SUMAYYAH BINTI HAFIZUL FAHMI
MUHAMMAD FAIZ BIN GATOT PURWANDONO
MUHAMMAD SALEBUDIN BIN MUHAMMAD KHAMIS
NOR AQIRA BINTI SULHIEE
NOR AZRAEI BIN NORAZMAN

AZMEER- SK JLN TANJONG

Video Kami

Emel Unlimited Drive

Promosi untuk 30 orang, Emel baru dengan Drive Unlimited, Hanya RM45 sahaja.

namaanda@mail.gurukreatif.net
atau
namaanda@gurukreatif.net

Terkini












Search This Blog

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.

sementara Stock Masih Ada