Aktiviti

26-6 Mesy HEM
29-6
1. Mesyu Koko Kali 3
2. Hub Shamen, Beri Link Psikometrik

Promosi M.Office 365

Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

iKON wHATSAPP

Admin Blog

Admin Blog
Norish

Blog Archive

Thursday, May 22, 2014


SERDANG. 22 Mei 2014. Persatuan Kaunseling Malaysia atau ringkasnya PERKAMA hari ini mengadakan kolokium khas berikutan trajedi MH370. Kolokium ini diadakan di Universiti Putra Malaysia, UPM selama sehari ini menjemput 5 orang penceramah hebat. Antaranya ialah Prof Madya Dr Halim selaku Setiausaha PERKAMA dan juga Ketua Pengarah Kajian Dadah Asean (ACREDA). 
Tujuan kolokium ini adalah untuk mendedahkan bagaimana pengalaman pertama negara menghadapi krisis yang sangat misteri. 

Pembentangan berkisar dari aspek psikologi mangsa / keluarga semata tanpa menyentuh isu lainnya.  Awal pagi Prof Madya Dr Abdul Hussain selaku Ketua Pengarah Jabatan Perhidmatan Awam (JPA) menyentuh perihal media yang melihat dari luar seolah kaum psikologi looking down. Di sini kemampuan dan keampuhan para kaunselor teruji. 

Pembentang pertama Dr Nasuya mengatakan trajedi ini lain dari yang lain. Banyak hal yang dipelajari oleh semua pihak. Baik pihak media, orang kerajaan dan pihak kaunselor. Mangsa yang hadir dari pelbagai agama, perasaan dan kedudukan, semua tidak sama untuk memberikan teori yang sama. Ada mangsa menerima keadaan ini, ada yang menolaknya. Ada pula yang hari ini menerima dan besoknya menolak kembali. 

Mangsa selalu dalam keadaan marah-marah dan tersalah bertindak, marah tanpa sebab yang jelas, mereka merasa bersalah sebenarnya, kerana tidak menjawab sms suami atau tidak sempat menyediakan sarapan pagi pada hari kejadian.

MASALAH KAUNSELOR

Kaunselor pula yang datang, hari ini orang lain, besoknya orang lain dan mereka tidak meninggalkan data apa yang mereka telah jalani sesi dengan mangsa. Mereka tanpa tanpa nota kepada leader bahkan sedigit angka pun untuk dihubungi. Hal ini menimbulkan masalah tidak ada kesinambungan sesi. 

Nak cari kaunselor yang free, mana ada orang yang free. Sabtu Ahad boleh lah kata penceramah, hari Isnin mereka dah hilang. Sehingga terpaksa satu pihak menelefon memanggil datang.

Lokasi pula tidak begitu strategik, tiada bilik khas, buat sesi ditengah keramaian, sekejap-sekejap disuruh pindah, sekejap-kejap kerusi diambil orang. Bayangkan nak buat sesi dalam keadaan seperti itu. 
Untuk itu, pihak PERKAMA merancang menubuhkan skuad MCIT yakni Malaysian Crisis Internasional Team yang bertindak sebagai "doktor on call". Team ini memerlukan seramai sekurang-kurangnya 20 orang sukarelawan yang terdiri dari ahli-ahli PERKAMA.

Cikgu NOr Azian membuat rakaman video
Geng  PERKAMA Otai















Saya meminta Cikgu Azian tolong ambil gambar, tiba-tiba terasa ada orang disebelah, rupanya Prof Halim datang menumpang ... hiks. begitu lah beliau tidak jual mahal orangnya.







Testing LUMIX Panasonic. Sharp dan Blurr



Hiks..dapat hadiah tak diduga.




Cikgu NOr Azlina dan Nor Azian,mantan alumni SPADA





Prof Halim yang sentiasa akrab dengan orang bawahan



Keahlian PERKAMA Seumur Hidup

Prof Dr Zuria Mahmud. UKM


Mantan SPADA batch kedua


1 comment:

Appsheet

Kaedah Detect Pantas tanpa perlu membuka Laptop dahulu. Dah ada di HP

PSIKOMETRIK 2020

BELUM JAWAB UJIAN PSIKOMETRIK


6 EXCELLENT
KHALEEF ASHRAF BIN MOHD KHIRDI

6 SMART
ADIELA NATASYA SUMAYYAH BINTI HAFIZUL FAHMI
MUHAMMAD FAIZ BIN GATOT PURWANDONO
MUHAMMAD SALEBUDIN BIN MUHAMMAD KHAMIS
NOR AQIRA BINTI SULHIEE
NOR AZRAEI BIN NORAZMAN

AZMEER- SK JLN TANJONG

Video Kami

Emel Unlimited Drive

Promosi untuk 30 orang, Emel baru dengan Drive Unlimited, Hanya RM45 sahaja.

namaanda@mail.gurukreatif.net
atau
namaanda@gurukreatif.net

Terkini












Search This Blog

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.

sementara Stock Masih Ada