Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

BUKU APPSHEET 2

  RM35.00

Admin Blog

Admin Blog
Manisah
Saturday, February 7, 2015


Ketika kita (masih) mengkaji makna ayat ke 20 dari surah Al Hadid. Bahwa kehidupan ini Tak LEBIH dari perumpamaan sebuah permainan. Mari kita cuba perhatikan game bola..jatuhnya seorang pemain akibat kekasaran pihak lawan adalah Satu Rahmat. Dia mendapat Satu sepakan percuma dan juga Satu peluang besar dalam misi mendapat goal.

Dalam konteks dunia yang luas, musibah Seorang hamba adalah ujian dan juga teguran halus dari penciptanya. Sebuah musibah, adalah Satu peluang nan luas bagi sang hambaNya mencari jalan pulang mencapai maksud hidupnya.

Mungkin selama INI dia jauh dengan Rabb nya. Nah..musibah datang bagaikan tangan yang lembut menariknya..ayuh ke mari.. Dekatkan dirimu denganKu. Usia Mu Tak lama lagi.Aku rindukan kamu...sampai bila Kamu harus jauh dariKu. Sejauh Mana pun kau berlari..akhirnya padaKu engkau kembali. Jangan nanti akhir hidup kau sesali. Betapa harta menggunung tinggi. Tak satu pun bakal kau tumpangi..indahnya dunia berseri-seri..tapi bakal kau tinggali.

Kita juga sering menjadi saksi bisu...berapa ramai Insan yang dilanda musibah menjadi lebih dekat dengan penciptaNya.

Dalam permainan bola juga, adakalanya terdapat masa tambahan. Itulah Hidup, terkadang Tuhan melanjutkan usia hambaNya atas kemahuan Dia. Bukankah orang yang menghubungi silaturrahim dijanjikan panjang usia.?

0 comments:

Post a Comment

Search This Blog

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.

Blog Archive