Aktiviti

26-6 Mesy HEM
29-6
1. Mesyu Koko Kali 3
2. Hub Shamen, Beri Link Psikometrik

Promosi M.Office 365

Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

iKON wHATSAPP

Admin Blog

Admin Blog
Norish

Blog Archive

Monday, February 29, 2016
Saya satu unsur penghargaan untuk murid-murid ialah melalui program Sudut Penghargaan. Kita pilih seorang murid setiap bulan yang mempunyai potensi untuk dihargai. Apa yang saya lakukan ala-ala kulit Majalah gitu...

Budak senang melihat, terasa dihargai, guru sekolah pun nampak kita buat kerja. Selama ini tak nampak kan. Print je gambar ni, tampal di sudut penghargaan kemudian send dalam Group Whatsap sekolah.

Pasti ada cadangan baru, terima saja.

Bahkan ketika saya menyiapkan Buletin Bimbingan dan Kaunseling, GPK berkata, buatlah jugak untuk sekolah...  boleh saja, asal ada bahan nak dimasukkan.



Noorhisham Hamzah

"terus upgrade diri"



A: Assalamu alaikum, saya ada tawaran bagi siapa nak upgrade diri dengan belajar NLP
B : Berapa kos nya ?
A : RM 1000 sahaja.
B : Mahal nak mampos...
Pak Parlindungan pernah berbicara sama saya, katanya, kursus di Malaysia murah sekali, itupun masih ramai yang berkira. Kalau di Indonesia, bayarannya lebih mahal, tetapi orang tetap berebut mau datang.
Entah la pak.. orang sini, kalau boleh semua nak free. Kalau ada yang free, pun tak datang jugak.
Positifnya, jika semua orang sanggup bayar dengan harga yang boleh dibayar oleh orang lain, nama kita tenggelam. Kerana ramai manusia yang berkira-kira inilah, nama kita naik. Syukur... kita juga berkira, tetapi untuk naik lebih tinggi.
Thursday, February 18, 2016

Antara Tanggungjawab Seorang Kaunselor di sekolah ialah menumbuh rasa cinta murid pada "ILMU" dan rasa hormat yang mendalam pada "Guru" yang mencurahkan ILMU. Hubungan antara Guru dan Ilmu sangat berkait rapat, bagaikan dua sisi mata wang syiling.

Keberkatan akan datang apabila murid mempunyai rasa hormat pada guru, walaupun murid itu berbangsa India atau Cina dan sebagainya. Sekalipun dia tidak beragama ISLAM, tidak berdoa, tidak baca Yasin, dia boleh LULUS bahkan Cemerlang. Baca Yasin dan Sholat ataupun mana-mana amalan spiritual adalah tanggungjawab antara khalik dengan Makhluk nya. Tidak menjadi jaminan akan cemerlang dalam dunia.Doa-doa itu hanyalah pengharapan dan tanda kehambaan seseorang insan.

Saya pernah jumpa seorang ayah yang berniaga buah dipasar malam, berasal dari Indonesia, saya tahu sangat dia tidak pernah solat kalau waktu berniaga, tetapi anaknya mendapat 5A dalam UPSR. Dengan bangga dia sebutkan pada saya.Ternyata hubungan agama atara si ayah dan ibu pun bukan jaminan untuk lulus atau gagal.

Masalah yang berlaku disekolah menengah yang sangat memeningkan kepala sang guru ialah,apabila ada antara murid yang disifatkan sebagai keras kepala, tidak dengar cakap guru, bersembang bila kita berceramah, menyakiti guru dengan perbuatannya. Ini adalah masalah pelajar itu sendiri TIDAK MENGENALI SIAPA DIRINYA. Jikalah dia tahu, bahawa kematian akan mendatanginya, dan segala kehebatan dirinya akan punah begitu saja bagaikan ditiup angin, apakah dia mahu tonjol kehebatannya yang tidak ke mana itu?

So,inilah peranan dan tanggungjawab guru kaunselor, mengubati penyakit hati pada murid tersebut. Banyakkan memberi peringatan pada mereka bahawa hidup ini sementara, sehebat apapun manusia tidak kemana, sebutir pasir masuk ke matanya ketika mengederai motor, sudah mampu membuat dia terjatuh dan mati, seekor nyamuk menggigitnya pun sudah mampu membuat dia hilang nyawa dan sebutir batu kecil yang ada dalam kasutnya pun, sudah mampu membuat dia tidak enak.

Perihal kan pada nya cerita Namrud yang mati gara-gara seekor nyamuk yang masuk ke telinganya.Mana kehebatannya selama ini,mana harta dan askarnya, apakah mampu membantunya?

Bangkitkan kisah-kisah dalam kubur, peritnya azab dan sengsaranya ketika nyawa tercabut dari badan.Tayangkan mayat2 yang meninggal akibat membawa motor tak tentu hala. Nah, lihatlah... apa sudah jadi pada mereka.

Oleh itu,guru perlu meningkat ilmunya, dekatkan diri dengan Tuhan, yang tak ada Tuhan, carilah Tuhan, tenangkan dirimu,hadapi semua ini dengan niat amal ibadah untuk memodifakasi perangai manusia yang telah hancur akibat kehilangan permata agama yang sangat bernilai dalam hidupnya.

Selamat Bekerja

Datang Tak diundang
Pergi Tak dikenang
Orang lain ruhnya Aman
Dia menderita sepanjang Zaman

Itulah yang boleh dikatakan nasib manusia meninggal dalam kategori haiwan.
Kategori kedua : Meninggal dalam keadaan kurus kering.
Golongan tak beramal. Nama saja Islam. Tapi tak berapa kuat amalan. Kajian orang Kristian mendapat tak lebih 10% orang Islam yang faham agamanya.

Sekiranya seseorang telah selesai kerja-kerja wajib dia pada hari ini, dia pasti akan tidur dengan nyenyak sekali malam nanti. Namun jika dia belum tunaikan solat Isyak kemudian tidur..pasti tidurnya terganggu. Asyik terjaga dan risau.
Begitulah..Seseorang yang meninggal. Jika banyak kerja dia belum siap sempurna, solatnya tak sempurna, pendidikan anak tak beres, hutang tak bayar, ibadahnya tak berkualiti, matinya tak menjadi satu kerehatan baginya.

Seharusnya bagi orang Mukmin..almaut raahatu lilmukmin..kematian adalah Satu kerehatan yang panjang baginya. Penat dia bekerja dan berjuang, akhirnya dia meninggal Alam nan Fana ini. Makanya mati bagi dia adalah Satu kerehatan yang panjang.

Apa yang saya kenali. TGNA adalah Satu ikon yang sarat dengan nilai tasawuf. Setiap ucapan beliau tak lari Dari mengingati mati, syurga dan neraka. Bila ingat mati, automatic manusia akan ingat Allah. Kerana Mana mungkin mati dan Allah boleh berpisah. Kerana bila Seseorang mati, dengan Allah lah dia akan bertemu. Baik dalam keadaan suka atau tidak.

Saya pernah melihat beliau berwuduk. Sekali paip dibuka. Beliau tadah air, bila air Sudah penuh beliau ratakan air Ke muka dan cepat-cepat menutup paip sambil meneruskan merata air Ke seluruh wajahnya. Di waktu yang lain beliau berkata, air ni (air di masjid) nak orang ramai, orang ramai yang tolong bayar kan, maka jangan lah kita membazir.
Monday, February 15, 2016

Salam Motivasi

Siapa pun  anda, berasal dari ibu yang satu, siapa pun ibu anda, datangnya mereka dari keturunan yang sama, dari Manusia yang pertama, Adam namanya, yang menjadikan dia adalah Tuhan yang bernama ALLAH. Diberinya kita hidup sementara cuma di dunia ini, kerana ada alam yang kedua yang akan memberikan pembalasan baik dan buruk segala tindakan kita.

Adalah amat-amat tidak LOGIK, seseorang menanam tembikai tumbuhnya cili, begitulah amat2 tidak patut, seseroang berbuat baik, akhirnya dia mati begitu saja tanpa mendapat pembalasan.

Begitu juga orang yang jahat,merompak sana sini, membunuh dan segala macam kerja yang jahat,akhirnya dia mati begitu saja. Tanpa mendapat pembalasan.Dia bebas merdeka. Kaya atas penindasan, hebat atas kejahatan. Patut tak?

Sebab Itu, Seorang ILMUan, Emmanual Kant pernah berkata, adalah sangat LOGIK, sekiranya Tuhan menjadikan alam yang kedua bagi UMAT Manusia ini, untuk mendapat Pembalasan yang SETIMPAL.

Ingat2 lah sobat2, kita sedang di uji,bergembiralah dengan adanya hari akhirat, kerana akhirat tidak akan terjadi sebelum adanya kematian, dan kematian itu akan menamatkan segala kesusahan hidup di dunia ini.

Sesusah apa pun dalam dunia ini, ada yang sudi menolong.Lihatlah banduan dalam penjara, sesusah dan sejahat dia,ada yang membantunya ketika dia demam dan sakit, ada yang membawanya ke klinik, TETAPI.... apakah kita akan dibantu, jika kita adalah antara penghuni neraka Jahanam. Dalamnya neraka 70,000 tahun batu yang dilepas baru sampai ke dasarnya.

Mudah-mudahan hati anda bisa tersentuh.

Ikhlas, Noorhisham KR

Saturday, February 13, 2016

Wow, best nya dapat kembali ke sekolah agama. Insya Allah besok saya akan melihat wajah-wajah yang jernih dengan air muka iman. Tampak ketenangan dan kecintaan pada ILMU. Saya dapat bayangkan betapa sopannya mereka dan asyiknya mereka mendengar lantunan ayat suci Al-Qur'an, kerana mereka memahami. Bukan sekadar faham, tetapi lebih meresap dan mendalam.

Bayangkan...


Appsheet

Kaedah Detect Pantas tanpa perlu membuka Laptop dahulu. Dah ada di HP

PSIKOMETRIK 2020

BELUM JAWAB UJIAN PSIKOMETRIK


6 EXCELLENT
KHALEEF ASHRAF BIN MOHD KHIRDI

6 SMART
ADIELA NATASYA SUMAYYAH BINTI HAFIZUL FAHMI
MUHAMMAD FAIZ BIN GATOT PURWANDONO
MUHAMMAD SALEBUDIN BIN MUHAMMAD KHAMIS
NOR AQIRA BINTI SULHIEE
NOR AZRAEI BIN NORAZMAN

AZMEER- SK JLN TANJONG

Video Kami

Emel Unlimited Drive

Promosi untuk 30 orang, Emel baru dengan Drive Unlimited, Hanya RM45 sahaja.

namaanda@mail.gurukreatif.net
atau
namaanda@gurukreatif.net

Terkini












Search This Blog

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.

sementara Stock Masih Ada