Friday, September 2, 2016

BELAJAR DARI ORANG LAIN


========================
Gara-gara dilahirkan cacat, dengan ketiadaan kedua tangannya, bayi kecil itu dipisahkan dari ibunya selepas bersalin sampai sebulan. Tanpa disusui, tanpa digendong dan tak pernah melihat anaknya.Ayahnya sengaja melari-larikan anaknya, sedangkan posisi ibunya masih dalam keadaan lemah.
Satu ketika, saat ibu ini dibenarkan melihat anaknya, dia mula meriba dan membuka kain yang membungkus anaknya, alangkah terkejutnya dia apabiladidapati anaknya tiada tangan, langsung terkejut dan berteriak seperti orang histeria, "ini bukan anakku, ini bukan anakku!!
Masa beredar, satu saat, ibu dan ayahnya merancang untuk membunuhnya, entah bagaimana cerita neneknya, tiba-tiba rumah yang berkunci itu didatangi (dimasuki) 6 orang lelaki berjubah, sedangkan rumah itu berkunci.
Kata laki-laki itu, "jangan kalian bunuh anak ini, terimalah, ini rezeki dari Tuhanmu". Nanti besar dia akan membawa kebaikan kepadamu.
Terkadang, rezeki itu datang pelbagai macam, ada yang datang mengikut cara yang kita suka, sebaliknya ada yang datang melalui cara yang kita tak suka.
Jika kita menolak, itulah rezeki kita. Carilah ditempat lain, tak kan temui.
Jika kita menerimanya, pasti pilihan tuhan yang tidak ada salahnya.
 

No comments:

Post a Comment