Monday, November 19, 2018

Bahan Excel Banyak Membantu

Assalamu alaikum dan salam sejahtera semua, apa khabar sahabat semua, moga pagi ini dalam suasana yang damai, saya juga seperti anda, kosong dalam ilmu Excel, saya dulu adalah lulusan Fakultas Dakwah, Indonesia, langsung tak pernah mengguna perisian excel buat tugasan dan skripsi.

Sepulang dari Indonesia lah, saya mula berjinak dengan blog, power point dan juga Excel. Rupanya Excel yang petak-petak tu, banyak kegunaan nya. Saya sudah gunakan untuk buat Profail pelajar sekolah tanpa copy and paste satu satu murid. Bahkan siap ada gambar sekali.




Terkini, oleh kerana minggu ini atau minggu depan kita akan menerima keputusan UPSR bagi guru sekolah rendah, saya hadir membantu guru sekolah saya untuk mempercepat kiraan jumlah murid yang dapat ABC dan lain-lain. 

Selain itu, memudahkan kita untuk print Sijil Keputusan UPSR. Lihat bentuk sijil ni, kan tak teratur kedudukan antara Angka Giliran dan No. Surat Beranak, kalau kita taip satu satu, boleh juga, tapi memakan waktu yang lama.

Namun, dengan mengisi maklumat dalam excel, kemudian kita setting kedudukan DATA di petak mana yang seharusnya, 300 orang kita boleh print dengan senyum.


Jika anda nak belajar ilmu ini, sikit-sikit, saya persilakan masuk ke channel https://t.me/bijakexcel . Seramai 626 orang sudah join, mungkin anda pun akan jadi guru yang lebih luar biasa hebat jika anda beranikan diri untuk berubah.

ingat! saya juga seperti anda, dilahirkan dalam keadaan tak punya apa-apa, namun kita mendapatkan itu ini adalah hasil usaha kita. ya kan.. terus lah meng upgrade diri

Salam Hormat

Noorhisham
 

No comments:

Post a Comment